המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שבת, 3 בדצמבר 2022

כל כוכבי הלכת ביחד

מאמר זה עוסק באפשרויות לראות בזמן אחד את כל חמשת כוכבי הלכת הנראים בעין: כוכב חמה, נוגה, מאדים צדק ושבתאי.

דצמבר 2022

בדצמבר 2022 יהיה אפשר לראות את כל כוכבי הלכת בזמן אחד פרוסים על פני כל השמיים ממזרח עד מערב. כוכב חמה ונוגה שניהם כוכבי ערב וייראו סמוך לשקיעה, כאשר מאדים בדיוק זורח במזרח. באמצע יהיו צדק ושבתאי.
הנה תמונת אילוסטרציה לתאריך 20/12/2022
כל כוכבי הלכת 12/2022

יוני 2022

שבתאי צדק מאדים ונוגה כבר כמה חודשים ביחד בשמי הבוקר עם מפגשים כאלו ואחרים. לכמה ימים בסוף חודש יוני יצטרף אליהם כוכב חמה, שכרגיל, יהיה הקשה ביותר לראייה. תאריך מומלץ לצפייה הוא 27/6/2022 לפנות בוקר (04:45). הירח ייה קרוב יחסית לכוכב חמה (וגם לנוגה). שאר כוכבי הלכת גבוהים ואין שום בעייה לראות אותם.
מה שמעניין בהתיישרות זו הוא שכוכבי הכלת מסודרים בשמיים בצורה זהה למרחקים מהשמש. כוכב חמה הכי קרוב, אחריו נוגה, מאדים צדק ושבתאי. אפילו המרחקים הזוויתיים ביניהם (על כיפת השמיים) די דומים ליחסי במרחקים האמיתיים מהשמש.

אילוסטרציה של כוכבי הלכת 27/6/2022 05:00

יולי 2020

בחודש יולי 2020 ניתן לראות את כל כוכבי הלכת בשמיים לפני הזריחה ביחד או תוך פרק זמן קצר מאד. הקושי העיקרי הוא כוכב חמה שאמנם נמצא מעל האופק אבל קשה לראייה. לכן המעוניינים לצפות יכולים לעשות זאת בתאריך בו כוכב חמה בריחוק מירבי מהשמש 21/7/2020 ואז הוא זורח בשעה 4:30 בערך וניתן לראייה כעשרים דקות לאחר מכן. באותו בוקר כוכב הלכת צדק שוקע בשעה 5:15 ולכן נקודת הזמן בו יראו בעין את כולם בשמיים מצומצמת מאוד לטווח של 4:50-5:00 בערך ודורשת תנאי תצפית מיטביים וראיה נקייה לשני האופקים. בימים אחרים יהיה ניתן לראות בצורה טובה ארבעה כוכבי לכת ולדעת שמרקורי גם מעל האופק.
לבעלי טלסקופים נציין שבאותו זמן גם אוראנוס ונפטון, שנראים היטב בטלסקופ, אבל דורשים הגדלה רצינית (150 לאוראנוס, 300 לנפטון), נמצאים מעל האופק ואפילו פלוטו (לשה צריך טלסקופ גדול וגם אז יראו רק נקודה חיוורת מאד).
הנה שתי תמונות הדמייה מתוכנת סטלריום. ההבדל הוא רק בתצוגה, אחת ישרה והשנייה עגולה. שתיהן מציגת את שדה הראייה בצורה שונה ממה שרואים בעין אבל מאפשרות מבט רחב על כל או רוב כיפת השמיים

מבט על צדק שוקע ומרקורי עולה וכל הכוכבים על קו ישר (המילקה - לא מופיע בתמונה)

מבט צד - מרקורי זורח בשמאל (צפון מזרח) וצדק שוקע מימין (דרום מערב)

יולי 2018

בחודש יולי 2018 כל כוכבי הלכת נראים בעין  יהיו בשמים באותו זמן, אולם האפשרות לראות את כולם בזמן אחד היא קלושה. כוכב חמה נמוך מאוד כאשר מאדים זורח, והאפשרות לראות מהארץ את שניהם באותו זמן קלושה למדי. בכל זאת טכנית, כל חמשת כוכבי הלכת מעל האופק, והנה תרשים סימולציה מתוכנת סטלריום:
כל כוכבי הלכת מעל האופק 12/7/2018 21:09

הזדמנות נוספת לראות את כל כוכבי הלכת בשמים בבת אחת היא בחודשי הקיץ של שנת 2016. בתחילת חודש אוגוסט נוגה וכוכב חמה הם כוכבי ערב ומספיק רחוקים מהשמש, מעט למעלה מהם צדק וישר בכיוון דרום, מאדים ושבתאי. בניגוד לתחילת השנה הפעם התצפית תהיה נוחה בשעות הערב המוקדמות. בתאריך 4/8 גם הירח יצטרף לחגיגה.
כרגיל, כוכב חמה הוא הבעייתי מבין כוכבי הלכת ותוך ימים ספורים בלבד הוא יחל לנוע לכיוון השמש ויהיה קשה לראותו. גם צדק בדרכו להיעלם ולהפוך לכוכב בוקר. המסקנה היא לנצל את מחציתו הראשונה של חודש אוגוסט לחזות במחזה יפה זה
הנה תרשים מים 4/8/2016 כ"ט תמוז (אור לראש חודש אב). הכולל גם את הירח החדש .

כל כוכבי הלכת - אוגוסט 2016

בתחילת שנת 2016 צפוי סידור שמיימי מעניין ונדיר. כל כוכבי הלכת ייראו בו זמנית בשמים. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה בתחילת שנת 2005. הצפייה תהיה אפשרית בשעות הבוקר המוקדמות, בטרם הזריחה בין התאריכים 20/1-20/2.  מומלץ לצפות בין התאריכים 27/1 כאשר הירח ליד צדק (המערבי ביותר) ועד 6/2/2016 כאשר הירח יהיה במזרח וסמוך לכוכב חמה. את ארבעת כוכבי הלכת הראשונים תראו בנקל, אבל כוכב חמה הוא חמקמק וחיוור, כדאי להיעזר בנוגה על מנת למצוא אותו.

מיקום כוכבי הלכת יהיה כך: צדק בדרום מערב בקבוצת אריה הנוטה לשקוע, מאדים בקבוצת מאזניים בדרום. בין צדק למאדים יראו את כוכב ספיקה הבהיר בקבוצת בתולה. משם מזרחה נמצא את שבתאי בקבוצת נושא הנחש (מעל עקרב) בדרום מזרח ואת נוגה הבהיר וכוכב חמה החיוור בקבוצת קשת הזורחת נמוך בדרום מזרח.

כעבור חודש צדק כבר ישקע עם אריה וכוכב חמה ונוגה יתחילו להתקרב לשמש ושוב נצטרך לחכות כמה שנים לאפשרות לראות את כל כוכבי הלכת בזמן אחד.

הנה שני תרשימים זהים (רק הפרספקטיבה שונה) מתאריך 2/2/2016 בשעה 5:45. ההבדל העיקרי בין הימים הוא במיקום הירח שיבקר כל פעם כוכב לכת אחר. התרשימים נוצרו בעזרת התוכנה החינמית סטלריום. שימו לב לחלוקה של כוכבי הלכת על מישור המילקה (אקליפטיק)

כל כוכבי הלכת 2/2/2016

יום שלישי, 8 בנובמבר 2022

מפאפוס לטרודוס - שבוע בקפריסין

פתיחה

קפריסין היא יעד קרוב ומושך לישראלים, אולם הבטן גב בחופים וגם המסיבות לא מדברים אלינו כלל. לקפריסין יש הרבה יותר מה להציע, ובפרט מסלולי טיול נהדרים בהרי הטרודוס במרכז המדינה. נסענו לשבוע בקפריסין לטיולי הליכה ועוד קצת. שני לילות בפאפוס ועוד שלושה לילות בהרים. הטיסות קצרות מאד, כדאי לשכור רכב אוטומטי כי נוהגים בצד שמאל של הכביש, זיכרון מהכיבוש הבריטי ולהצטייד במקלות הליכה אם רוצים לעשות מסלולים רציניים. הדירות הוזמנו דרך בוקינג, דירות גדולות ומרווחות (80 אירו ללילה בערך), ואת האוכל הבאנו מהארץ. יש בפאפוס מלונות כשרים וגם בית חב"ד, אבל אנחנו מעדיפים את האוכל שלנו.

פאפוס

הזמנו טיסה לשעת הצהריים אך גם היא איחרה מעט ובגלל שנסענו מיד לאחר הזזת השעון אחורנית, הימים נגמרו מוקדם כאשר השקיעה בסביבות השעה 17:00, שעה שהיא ממילא שעת הסגירה של אתרים רבים. לכן אחרי הטיסה, איסוף הרכב והתארגנות ראשונית בדירה לא נשאר זמן רב אז הלכנו לאתר הנקרא "קברי המלכים", אתר קבורה ישן בצפון פאפוס, בו מערות קבורה שונות בהן אפשר להסתובב וללכת. משך הביקור כשעה ולאחר מכן מצאנו סופר לקניות, והלכנו לראות את השקיעה בים ואחר כך הליכה על הטיילת היפה בחושך.

קפריסין מהאוויר

קברי המלכים

השקיעות תמיד יפות

ילדים משחקים בשקיעה

מצודת פאפוס בלילה

הלגונה הכחולה

הלגונה הכחולה נמצאת בחלק המערבי של האי ואפשר להגיע אליה ברגל, ברכבי שטח או בסירה (מפאפוס השיט ארוך, שיט קרוב יותר יוצא מהעיירה ליצ'י, אולם גם הדרך במכונית לשם לוקחת זמן). עוד לפני הביקור בלגונה נכנסו לגנים הבוטניים ולמעיין קטן המכונה מעיין אפרודיטה. משם מתחיל גם מסלול של 7.5 ק"מ עם הפרדי גובה של 350 מטרים (העלייה מיד בתחילת המסלול והחזרה בדרך ג'יפים המובילה ללגונה ישרה יחסית). היה די חם ופרשנו מהמסלול באמצע. הצטרפנו להסעות בג'יפ (15 אירו לאדם) שלקח אותנו למפרץ מרוחק יותר מהלגונה המפורסמת, שהוא מבודד יותר. המים קרים ונעימים אבל סלעיים, מומלץ להביא סנדלים מותאמים למים. משם הלכנו ברגל ללגונה הכחולה, שהיא רדודה יותר, חמימה יותר וגם חולית ולא סלעית. בסך הכל היו לנו שעה וחצי בחופים, וזה מספיק לחלוטין. המים בסוף אוקטובר קרירים אבל אפשר לשחות בכיף אם לא רגישים יותר מדי.

מעיין אפרודיטה

הים אותו ים. רק כחול יותר.

מפרץ ליד הלגונה הכחולה

עתיקות פאפוס

לפני הנסיעה להרים בילינו עוד כמה שעות בפארק הארכאולוגי בפאפוס שבו העיקר הם פסיפסים יפים ומיוחדים ובהם סיפורים מהמיתולוגיה לרוב. חלק מהפסיפסים היו מכוסים, אולי כהכנה לחורף, אולם רובם תחת מבנים וניתן להתרשם מיופים. הביקור בפארק אורך כשעה וחצי עד שעתיים, ולא סקרנו את כל חלקיו, הוא גדול למדי, אלא התמקדנו בעיקר. אחר כך הלכנו למצודת פאפוס, שהיא אתר נפרד, אולם שם אין יותר מדי מה לעשות. פחות או יותר להיכנס ולצאת. גם המחיר בהתאם (2.5 אירו לאדם).

תזאוס נלחם המינטאור בתוך המבוך

פסיפס גיאומטרי

המגדלור

הרי הטרודוס

קייקוס וטורני

בלב האי נמצא מנזר קייקוס, שלפחות לפי רוב האתרים הוא היפה והמיוחד באי. חוץ מהמנזר יש לידו מנזר נוסף, שהוא יותר אחוזת הקבר של מרקיוריוס השלישי שהיה נשיאה הראשון של קפריסין. הנסיעה מפאפוס להרים אינה ארוכה, אך לוקחת זמן רב. הדרך מפותלת, תלולה, ולעתים גם עם דרדרת אבנים בכביש המחייבת משנה זהירות. פסי עקיפה הם המלצה בלבד, וכמובן נוהגים בצד השני של הכביש. יכול לרדת גם גשם. כדאי לתכנן את הנסיעות כך שלא יהיו נסיעות בחשיכה. נסענו דרך עמק הארזים, אזור יפהפה ובו כמויות גדולות של עצי ארז, גם הבחירה בדרך זו הוסיפה זמן לנסיעה. בסופו של דבר מגיעים לקייקוס, אולם בטרם עוצרים שם, כדאי להמשיך בכביש עד ל THORNI בפסגה. זהו מעין מנזר בגובה 1450 מטרים שהנוף סביבו פתוח לגמרי לכל הכיוונים. במקום נמצא קברו של הארכיבישוף, והדרך הרגלית אליו, לאחר שחונים  עוברת דרך עשרות פסיפסים של קדושים וקדושות, מלכים ומלכות ולא ממש ברור מה. מצאנו גם את האבות, משה ואהרון דוד ושלמה. שיהיה. הנוף עוצר נשימה.

המנזר עצמו מרשים ביותר וגם בו עשרות ציורים שונים ומשונים ומצאתי קיר המתאר את בריאת העולם ועד עקדת יצחק. במנזר עצמו פריטים חשובים כולל אחד מהאייקונות המיוחס לשליח לוקאס, והסיפור איך הוא הגיע לקפריסין נשמט מזכרוני. לאחר הביקור המשכנו בדרכי הערים לעבר הדירה ששכרנו, כולל עצירות רבות בנקודות נוף יפיפיות בדרך.

מנזר טורני

הנוף מטורני

מגדל בבל ועקדת יצחק מנזר קייקוס

עוד נוף טורדוס מרהיב

מסלול קלנדרה

מסלול זה מופיע בכל אתר המלצות על מסלולים והוא אכן מרהיב ביופיו. מנקודת ההתחלה מטפסים 3 ק"מ במעלה נחל, ובהפרש גבהים של 400 מטרים. לאחר קילומטר מגיעים למפל הנחשב לגבוה בקפריסין, אבל הוא רק השני וגובהו 13 מטר בלבד. לא מאד מרשים  כמפל, אפילו ביחס למפלים בארץ, אבל מאד יפה. רבים עושים את הדרך עד אליו ובחזרה, אנו המשכנו עד סיום השביל וירדנו בשביל אחר, ארוך הרבה יותר אך ברובו לא תלול, פרט לקילומטר האחרון שלו. אורך כללי של המסלול שעשינו הוא כעשרה קילומטרים.

מסלול קלנדרה (1) והחזרה במסלול מפותל (2)

מפל קלנדרה

מפל קלנדרה במלואו

נוף טרודוס אופייני

לאחר מנוחה המשכנו לאומודו, עיירה ציורית מומלצת, בה חונים ומטיילים בסימטאות וסופגים את האווירה. יש כל מיני דברים לקנות, מזכרות ומרקחות מקומיות מפירות שונים, וכמובן מנזר ומוזיאון קטן.

נשאר לנו עוד זמן והלכנו לשלושה אתרים סמוכים מאד אחד לשני וגם לדירה שלנו. כולם על כביש אחד קטן. המקום הראשון הוא מפל מיילומיר, שהוא המפל הגובה באי, 16 מטר. יש אפשרות להגיע אליו במסלול מצד אחד, ואנו הגענו ברכב (כביש צר מאד בסוף) למרחק דקת הליכה. היעד השני הוא גשרון עתיק מימי הביניים מעל הנחל. יש עשרות כאלו בקפריסין והוא פשוט היה לנו בדרך, עוד קצת למטה ומגיעים לסכר. בנחלים נבנו סכרים האוגרים את המים אולם כמעט תמיד יש גלישה של מים, כך שהנחל ממשיך אחריהם. יש לא מעט סכרים כאלו וראינו עוד כמה וכמה.

מפל מיילומר

גשר קטן מימי הביניים

סכר PERI PEDI

מנורת קיר עם צל

סכר נוסף באזור

לילות

בלילות אין הרבה מה לעשות. הרי הטרודוס די שוממים, ואין ממש חיי לילה, אפילו באר לראות קצת כדורגל לא מצאתי, אלא במרחקים לא סבירים, בטח בלילה. אבל מה שכן, כוכבים רואים שם נפלא. זיהום האור נמוך והשמים בהירים ויפים. אפילו מטאור קטן ראיתי.

מסלול ארטמיס

פסגת ההרים היא בהר האולימפוס, שאמנם ידוע יותר ביוון, אבל יש גם בקפריסין. פסגתו בגובה 1950 מטר משמשת בסיס צבאי סגור. אפשר להגיע עד השער אבל אסור לצלם שם. הגענו רק בשביל לומר שהיינו הכי גבוהים שאפשר. סביב הפסגה מסלול היקפי באורך 7 קילומטרים שהוא קל ונעים מאד, הליכה בתוך יער כאשר הנופים יפים מאד ורואים את רוב חלקי האי, כולל הבירה ניקוסיה ובימים טובים גם את ערי החוף לרנקה לימסול ופאפוס. המסלול לוקח כ-3 שעות עם עצירות רבות ובקצב נינוח.

מסלול ארטמיס - 7 ק"מ של הליכה מהנה

עץ ארז קטן

ממרומי האולימפוס

ממרומי האולימפוס - שימו לב למנזר טורני הולבט בראש אחד ההרים, ומנזר קייקוס מתחת ומשמאל

החלקים הצפוניים של קפריסין

משם המשכנו לשני אתרים מעניינים. מוזיאון גיאולוגי קטן המסביר על התהליכים הגאולוגיים שבהם נוצר האי ועל סוגי הסלעים הרבים בו. למעשה לכל אורך הדרך ראינו נקודות עניין גיאולוגיות, ולמתעניינים בתחום צפויה חוויה שכן אפשר לראות סלעים רבים מתקופות שונות ממש אחד ליד השני. ליד הפארק הגיאולוגי יש גן בוטני קטן ויפהפה גם בתוכנו וגם בנוף הנשקף ממנו.

סלעים שונים ומשונים. חגיגה לגיאולוגים

עוד מעט ירד גשם

מכרה פתוח שכרגע בשלבי שיקום

בגן הבוטני

אותו סכר רק בערב כאשר השמים הכחולים נעלמו

סלע אפרודיטה

יום שישי הגיע וצריך לחזור לטיסה לפני שבת. בדרך לשדה התעופה עצרנו בחוף המכונה סלע אפרודיטה. יש חנייה גדולה ומסודרת ומנהרה קטנה העוברת בבטחה מתחת לכביש. כדאי מאד להגיע לשם ולהתרשם מהסלעים הנמצאים בתוך המים, ששרדו איכשהו את תהליכי הבלייה, לפחות עד עכשיו. נראה שנחמד גם לשחות שם בין הסלעים, בזהירות כמובן, אבל לנו כבר לא נותר זמן. נהננו מהחוף והמשכנו לשדה התעופה.

מזכיר קצת את ראש הנקרה

סלעים יוצאים מהמים

סלע אפרודיטה

נהננו מאד באי השכן. אמנם לא ראינו משהו שהוא ממש וואו. פסיפסים ועתיקות יש גם בארץ ולדעתי יפים יותר, וגם מסלולים לא חסרים בארץ, למרות שמסלולים עם מים יותר קשה למצוא, ובכל זאת היה נחמד ונעים. הנוף מזכיר מאד את הגליל והרי ירושלים, והסביבה הכפרית לא מפותחת ומזכירה את ישראל של שנות השמונים.

יום שלישי, 21 ביוני 2022

ליקוי חמה בישראל

מתי ליקוי החמה הבא מישראל

ליקוי החמה הבא ייראה מישראל ביום שלישי, ראש חודש מרחשוון 25/10/2022 ויהיה ליקוי חלקי בגודל של כ-50%

ליקוי חמה 25/10/2022

למרות תחזיות לא מעודדות, בזמן אמת השמים התבהרו והיה ניתן לראות את כל שלבי הליקוי. כל המשפחה התגייסה לבצע תצפיות שטח, כאשר אני ואשתי ערכנו תצפיות במקום העבודה, שני ילדים בבית הספר ובישיבה (התמקמו במקומות אסטרטגיים ועברו לידם עשרות רבות של אנשים), ובן אחר באמצע שביל ישראל, פתח עמדת תצפית.
שימו לב בתמונות לכתמיד השמש הגדולים הנראים בשני צידי השמש (ויש עוד כמה קטנים יותר). אחד מהכתמים כוסה במהלך הליקוי על ידי הירח.

תמונת שיא הליקוי:

סרטון קצר המראה שלבים שונים בליקוי החלקי.

ביום שלישי 25/10/2022  יהיה ליקוי חמה חלקי שייראה מישראל. בליקוי חמה חלקי הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש והוא חוסם חלקית את אור השמש (או יותר מדויק, הירח מטיל צל חלקי על כדור הארץ). הליקוי ייראה באירופה, אסיה וצפון מזרח אפריקה. בישראל גודל הליקוי יהיה מעט פחות מ-50%. שיא הליקוי, אי שם בערבות סיביר יהיה של 86%. במפה הבאה ניתן לראות את איזור הכיסוי של הליקוי, ואת גודל הליקוי בכל אזור.

ליקוי חמה חלקי 25/10/2022

ליקוי חלקי הוא תופעה יפה מאד לצפייה, אולם כמובן שרחוק מההוד וההדר של ליקוי חמה מלא, תופעת טבע מרהיבה, שאין אפשרות לתארה במילים. עדיין ההמלצה היא לצאת ולצפות בליקוי, אולם חשוב לזכור שצפייה בליקוי חמה דורשת אמצעי עזר מיוחדיםתצפית ישירה בשמש, אלתורים ושפצורים אסורים לחלוטין!

כרגיל באירועים כאלו יתקיימו פעילויות רבות במרכזי האסטרונומיה ומצפי הכוכבים בארץ וככל שנתקרב לתאריך נעדכן כאן. גם אני כנראה אעשה תצפית רחוב. לטובת הקהל, ואם לא, יש זמן להשיג משקפי צפייה תקניים שעולתם זניחה. אין צורך בתצפית ממקום מיוחד, וגם הצפייה בטלסקופ אינה שונה בהרבה מצפייה דרך המשקפיים. נזכיר שהמשקפיים מיועדים לשימוש רק עם העיניים ואסור באיסור חמור להסתכל במשקפת דרכם.

במהלך כל הליקוי אעלה תמונות וסרטונים באופן שוטף בטלגרם האסטרונמי או לערוץ הווטצאפ . כדאי להצטרף!

שעות הליקוי - 25/10/2022
  • תחילת הליקוי: 12:58
  • שיא הליקוי: 14:11
  • סיום הליקוי: 15:21

מפת הליקוי:

סיכום ליקוי 21/6/2020

הליקוי היה מרהיב לצפייה ונצפה בהצלחה לכל אורכו. כבר ערב קודם הליקוי כיוונתי את החצובה של הטלסקופ כך שאוכל לבצע עקיבה אחר הירח לאורך הליקוי. לטלסקופ זה חיברתי את הטלפון הנייד לצילום מהיר של כל שלבי הליקוי. פרט לכך צפינו בליקוי דרך טלסקופ נוסף ומשקפי ליקוי.
התוצאה היא סרטון של 75 שניות במהירות פי מאה, המראה את הליקוי מתחילתו ועד סופו.

הנה ארבע תמונות משלבים שונים של הליקוי

השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה

דרך נוספת לראות את השפעת הליקוי היא לבדוק מה קורה לכמות הקרינה המגיעה מהשמש לארץ. באופן הגיוני, עם חלק מהשמש חסום, גם חלק מהקרינה נחסם. בגרף הבא הלקוח מנתוני השמ"ט לאילת, רואים בבירור את היריד בכמותה קרינה לעומת יום קודם. אמנם אין שני ימים זהים, אבל התבנית ברורה. בגלל שהליקוי היה בבוקר, הקרינה הכללית המשיכה לעלות, ככל שהשמש עולה בשמיים וגבוהה יותר, אבל הליקוי מיתן במעט את הקרינה.

השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה לארץ
השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה לארץ 21/6/2020

הסתקרנתי מה קורה בליקוי משמעותי יותר והוצאתי נתונים מהליקוי המלא שהיה בשנת 2006 ואצלנו ראו כיסוי של 90%. שם הירידה בקרינה דרמטית בהרבה
השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה לארץ 29/3/2006

ביום ראשון 21/6/2020  יהיה ליקוי חמה חלקי שייראה מישראל. בליקוי חמה חלקי הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש והוא חוסם חלקית את אור השמש (או יותר מדויק, הירח מטיל צל חלקי על כדור הארץ). הליקוי הפעם הוא ליקוי טבעתי, כלומר ליקוי שבו הירח מוכל כולו בתוך השמש, אבל בגלל שהירח קטן מהשמש, הוא אינו מכסה אותה לחלוטין ולכן במרכז הליקוי ייראו כמעין טבעת סביב השמש, אם הירח היה מעט קרוב יותר לכדור הארץ, ונראה כגדול יותר, היה ליקוי חמה מלא. מרכז הליקוי עובר דרומית לישראל, בערב הסעודית, תימן פקיסטן ושאר מקומות ידידותיים לישראלים (סין). עבורנו מדובר בליקוי חלקי ששיאו כ-50%.

ליקוי חלקי הוא תופעה יפה מאד לצפייה, אולם כמובן שרחוק מההוד וההדר של ליקוי חמה מלא, תופעת טבע מרהיבה, שאין אפשרות לתארה במילים. עדיין ההמלצה היא לצאת ולצפות בליקוי, אולם חשוב לזכור שצפייה בליקוי חמה דורשת אמצעי עזר מיוחדיםתצפית ישירה בשמש, אלתורים ושפצורים אסורים לחלוטין!
יש לקוות שיתאפשרו פעילויות במרכזי האסטרונומיה ומצפי הכוכבים בארץ (ראו בסוף הפוסט, ריכזתי כמה מקומות שיש תצפיות), לטובת הקהל, ואם לא, יש זמן להשיג משקפי צפייה תקניים שעולתם זניחה. אין צורך בתצפית ממקום מיוחד, וגם הצפייה בטלסקופ אינה שונה בהרבה מצפייה דרך המשקפיים. נזכיר שהמשקפיים מיועדים לשימוש רק עם העיניים ואסור באיסור חמור להסתכל במשקפת דרכם.

במהלך כל הליקוי אעלה תמונות וסרטונים באופן שוטף בטלגרם האסטרונמי. כדאי להצטרף!

בתמונה, תמונת ארכיון מהליקוי של 2013. אז גם ביום כתמי שמש רבים על השמש. השנה השמש כמעט וללא כתמים אבל אולי עד הליקוי משהו יתפתח.
ליקוי חלקי בשנת 2011

זמני הליקוי:
  • תחילת הליקוי -07:26
  • שיא הליקוי 08:24
  • סוף הליקוי 09:29

הנה תרשים של כל מסלול הליקוי, אם אתם מחפשים מקום טוב לראות אותו, כל מקום לאורך הקו האמצעי יספק את הסחורה.
תרשים הליקוי 21/6/2020

למה יש ליקויי חמה? בקצרה, הירח עובר בין כדור הארץ לשמש, ומכסה חלק (או את הכל השמש). זה קורה בתחילת חודש עברי. לא בכל חודש יש ליקוי כי לפעמים הירח עובר מעל או מתחת למישור בו נמצאים הארץ והשמש. פעם
גיאומטריה שלי ליקוי חמה

לקריאה נוספת:
ליקוי חמה מלא - תיאור חוויות הצפייה בליקוי מלא.